Polacy są jednym z najbardziej zmotoryzowanych narodów w Unii Europejskiej. Jeszcze pod koniec lat dziewięćdziesiątych, na zakup samochodu mogły pozwolić sobie tylko bardziej zamożne rodziny. Jednak od kilkunastu lat obserwujemy ogromny popyt na samochody osobowe. W 2016 roku na 1000 mieszkańców zarejestrowanych było 571 samochodów osobowych. Obecnie, wręcz nie wyobrażamy sobie życia bez posiadania chociażby jednego auta w gospodarstwie domowym.
Wraz ze wzrostem liczby samochodów w Polsce, dynamicznie zaczęła rozwijać się branża myjni samochodowych, zarówno automatycznych, jak i samoobsługowych. Popularność tych ostatnich jest dziś ogromna. Jaka jest ich zaleta? Przede wszystkim, są dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, mają konkurencyjne ceny, a klient ma możliwość wyboru odpowiedniego programu. Szacuje się, że w Polsce działa kilka tysięcy myjni bezdotykowych.
I tutaj pojawia się pytanie, czy myjnię samochodową trzeba reklamować, przy tak dużym popycie na te usługi? Pierwsza myśl jest taka, że nie trzeba. Przecież i tak każdy właściciel samochodu musi go kiedyś umyć. A jak będzie chciał pojechać na myjnię, to wybierze tą najbliższą, albo przypadkowo napotkaną po drodze. Myjnie widać z daleka, bo są zazwyczaj dobrze oznakowane, więc wystarczą nam ulotki rozłożone w pobliskich sklepach. Czy tak jest faktycznie? Czy wiesz, że marketing w XXI wieku oferuje wiele możliwości promocji takiego biznesu? W tym artykule zaprezentujemy kilka porad, jak skutecznie prowadzić marketing branży myjni samochodowych.
Zanim jednak przejdziemy do konkretnych przykładów, warto podkreślić jedną rzecz. Sukces Twojego biznesu jest składową kilku czynników. Przede wszystkim jednak zadbaj o dobrą jakościowo chemię. To szalenie ważne, aby klient odjeżdżał z Twojej myjni z poczuciem, że jego samochód został dokładnie wyczyszczony. Niestety używanie chemii gorszej jakości, poza chwilowymi oszczędnościami finansowymi, nie przynosi żadnych korzyści. W dzisiejszych czasach, ogromny nacisk kładzie się na jakość usług. Jeżeli klient raz zrazi się do Twojej myjni, bo zawiedzie się na jakości chemii, z pewnością już tutaj nie wróci. W każdym mieście funkcjonuje po kilka myjni samochodowych, więc znalezienie innej myjni, oferującej lepszą chemię, nie będzie problemem. Zainwestuj w dobrą chemię, ta inwestycja z pewnością się opłaci!
Skoro wiemy już, że jakość oferowanych produktów jest kluczem do sukcesu, przejdźmy do działań marketingowych.
Niekiedy, decyzję o umyciu samochodu kierowcy podejmują spontanicznie. Na przykład wracając z długiej trasy, mają ochotę na odświeżenie samochodu. Ważne jest, aby Twoja myjnia była dobrze oznakowana. Jeżeli myjnia nie jest zlokalizowana przy głównej trasie, warto postarać się o informacyjne znaki drogowe i bilbordy, które doprowadzą klientów na Twoją myjnię.
A jak zdobyć i utrzymać klienta, jeżeli w okolicy jest kilka myjni samochodowych, które oferują usługi o podobnej jakości? Proponowanie najniższych cen nie zawsze jest możliwe, jednak warto rozważyć sezonowe promocje i zniżki dla stałych klientów. Taka forma marketingu z pewnością zachęci do odwiedzenia właśnie Twojej myjni.
Owocna może okazać się również współpraca z warsztatami samochodowymi i stacjami kontroli pojazdów. Jeżeli nie masz żadnego zaprzyjaźnionego warsztatu, może pora to zmienić? Znajdź najbliższy warsztat lub jeszcze lepiej, warsztat, który ma najlepsze opinie w internecie i umów się z właścicielem na spotkanie. Przedstaw swój biznes i zaproponuj współpracę. Być może uda wam się wypracować wspólne działania marketingowe. Może to być wzajemna promocja za pomocą ulotek lub system zniżek – każde skorzystanie z warsztatu samochodowego to kupon promocyjny na myjnię i odwrotnie – umyj samochód 5 razy na naszej myjni, a otrzymasz kod zniżkowy do warsztatu samochodowego. Możliwości są nieograniczone!
I wreszcie internet! Wszechobecne i globalne narzędzie, które jest kluczowe w marketingu XXI wieku. Przede wszystkim zadbaj, aby Twoja myjnia była prawidłowo oznaczona w Google Maps. Jest to bardzo istotne, ponieważ wielu kierowców decydując się na umycie samochodu, właśnie za pomocą narzędzi Google wyszukuje najbliższe myjnie bezdotykowe.
Śledź nowe technologie! Sprawdzaj, czy na rynku dostępne są nowe aplikacje branżowe, testuj je i polecaj swoim klientom. Pokaż, że Twoja firma jest nowoczesna i otwarta na nowości. Zapoznaj się z aplikacją OptiPay, dzięki której możliwe jest płacenie na myjni za pomocą smartfona, bez konieczności szukania drobnych! Ta funkcja z pewnością zostanie doceniona przez Twoich klientów. Zobacz, jakie korzyści oferuje aplikacja OptiPay dla właścicieli myjni.
Kolejną ważną rzeczą są portale branżowe, takie jak wypożyczalnie samochodów, blogi motoryzacyjne, czy warsztaty samochodowe. Śledź na bieżąco strony internetowe poświęcone motoryzacji. Odezwij się do nich i spróbuj nawiązać współpracę. A nuż okaże się, że portale te chętnie zamieszczą reklamę Twojej myjni samochodowej na swojej stronie lub wspomną o Tobie w artykule.
Ciekawym pomysłem może być również prowadzenie bloga, na którym możesz poruszać tematykę motoryzacyjną. Twoi klienci z chęcią przeczytają również o technikach mycia samochodu, chemii wykorzystywanej na myjniach, czy też o tym, jak przygotować samochód do zimy.
Prowadź fanpage na Facebooku. Zgromadź wokół swojej myjni społeczność, wymieniaj się z nimi swoim doświadczeniem, informuj o promocjach i zniżkach. Aktywnie odpowiadaj na posty użytkowników, niech Twój profil żyje.
Bywaj na targach branżowych. Reklamuj się tam, chłoń nowości, testuj nową chemię. Reaguj na zmieniające się warunki na rynku.
Jak widzisz, możliwości marketingowych w branży myjni samochodowych jest bardzo wiele. A co z nieśmiertelnymi ulotkami? Oczywiście, to również dobra forma promocji, jednak w obecnych czasach dla większości osób internet jest podstawowym źródłem wiedzy. I to właśnie na działania w internecie powinien być ukierunkowany marketing w branży myjni samochodowych.